Historie a současnost trati Choceň - Broumov
  Stavba trati   Historie v datech
  Stanice a dopravny   Provoz a historie
  Současnost a výhled   Výlety v okolí trati
 
Stanice a dopravny
NázevPůvodní názevPoloha km Nadmořská výškaSlužebna nyníSlužebna původně Staniční budovaOstatní budovy Sděl. a zab. zař.Ostatní zařízení budova k ose tratipoznámky
ChoceňChotzen0292StStI o V,S,P  L 
Újezd u Chocně Oujezd (Aujezd)6.1 StStIV    P 
Plchůvky Plchuwek7.5 ZZ     L 
Čermná nad Orlicí Korunka - Jelení11.0270StSt IIIS  P 
Borohrádek Borohrádek16.3267StSt IIIS,OE P 
Žďár nad Orlicí Albrechtitz - Žďár19.1 ZZ     L 
Týniště nad Orlicí Tynišť23.6257StStÖNWB VIII, SE L 
Bolehošť Bolehošť31.6 StStIII S  P 
Očelice Očelitz34.8 ZZ     L 
Opočno pod Orl. horami Opočno39.1265StStIII  E P 
Pohoří Pohoř40.7 ZZ     L 
Bohuslavice n/M zastávka Rohenitz43.0 ZZ     L 
Bohuslavice nad Metují Bohuslavic45.3 StStIII  M P 
Černčice Černčic46.2 ZZ     P 
Nové Město nad Metují Neustad a.d. Mettau49.8310StStII VIIIR P 
Vrchoviny Wrchowin51.8 ZZ     P 
Václavice Wenzelsberg54.8 StStIII  R P 
Vysokov Wysckow57.0 Z        
Náchod zastávka Náchod zastávka58.4 ZZ     L 
Náchod Nachod60.1345StStII VII, S, OZR L 
Náchod Běloves Bělowes62.0 ZZ     L 
Babí Babi62.6 ---Z     --- 
Náchod Malé Poříčí Klein Pořič63.7 ZZ     P 
Hronov Hronov67.4367StStII SR P 
Hronov zastávka Žabokrk69.5 ZZ     L 
Police nad Metují Politz72.9400StSt IIVIII,SPC P 
Žďár nad Metují Marschau75.7 ZZ   (M) P 
Česká Metuje Matha - Mohren78.3466ZNStIV S  L 
Dědov Sofienthal79.4 ZZ     P 
Teplice nad Metují Weckelsdorf82.4470StStIII SR L 
Bohdašín Bodisch85.5500ZStIV S(M) L 
Březová u Broumova Birkigt87.5474ZZ     L 
Meziměstí Halbstadt90.8438StStIo S,D,VIIE-R L 
Ruprechtice Ruppersdorf - Dittersbach1.83433ZZ     L 
Hynčice Heinzendorf3.27420ZZ     P 
Broumov Olivětín Hermsdorf - Oehlberg6.85398ZNStIV    L 
Broumov Braunau10.0381StStII    P 
Otovice Ottendorf13.5366ZSt     P 
Otovice zastávka Ottendorf Kirche14.8364ZZ     P 

Použité zkratky :

Choceň

foto8.jpg(32 kb) Stanice leží v jedné z nejmalebnějších částí železničního koridoru Praha - Brno, odbočují z ní tratě do Meziměstí a Litomyšle.

Pod vedením stavitele Jana Pernera projel první vlak Chocní již roku 1845. Z této doby pochází i původní staniční budova , která byla nahrazena při stavbě trati Choceň - Broumov novou. Vyprojektoval ji architekt Karel Engler v novorenesančním slohu a její podoba se v téměř nezměněném stavu dochovala dodnes. Současně s budovou se postavilo i lokomotivní depo s točnou a došlo k výraznému rozšíření kolejiště.

Nedaleko choceňského depa se dochoval malý pomník, který připomíná počátek stavby trati. Jsou na něm vyobrazeny základní údaje, jména stavitelů a letopočet zahájení provozu. Jelikož se o něj nikdo nestará je k jeho nalezení potřeba vynaložit značné úsilí.

V současné době je Choceň důležitou železniční křižovatkou vlaků osobní dopravy, cestující zde přestupují na vlaky ve směru Praha, Česká Třebová, Litomyšl a Týniště nad Orlicí. Redukcí nákladní dopravy došlo k omezení řadících prací ve stanici. Lokomotivní depo slouží pouze k základní údržbě hnacích vozidel Českých drah.

foto7.jpg(33 kb)

Borohrádek

Stanice leží rovinatém zalesněném terénu a je odbočkou pro trať do Moravan. V současnosti se v Borohrádku nakládá dřevo a materiál pro železniční svršek. Je používána jako čekací stanice pro nákladní vlaky směřující do Týniště nad Orlicí a Meziměstí.
Týniště nad Orlicí

Týniště nad Orlicí leží v rovinatém terénu a je důležitým železničním uzlem pro dopravu osobní i nákladní. Stanice má velmi rozvětvené kolejiště, které z části zasahuje i za staniční budovu ( tzv. na štégu).

Podobně jako v Chocni tak i zde došlo k napojení na již dříve postavenou trať Z Letohradu do Hradce Králové. Stavba budovy musela být plně přizpůsobena vzhledu nádraží konkurenční společnosti.

Vzhledem k urputnému konkurenčnímu boji nedošlo k dohodě mezi společnostmi StEG a ÖNWB a nebyla kolejiště mezi sebou propjena. Proto muselo dojít k přemostění trati u Petrovic. Zboží z nákladních vozů se muselo překládat.

prekladka.JPG(11 kb)

Opočno pod Orlickými horami

Opočno pod Orlickými horami je odbočnou stanicí pro místní trať D3 do Dobrušky (zajímavostí jsou jízdy smíšených vlaků, kdy motorový vůz řady 810 veze nákladní vagon). Probíhá zde čilá nakládka dřeva.

foto25.JPG(20 kb)

Nové město nad Metují

Nácestná stanice v místě, kde se terén začíná postupně vlnit. Za zmínku stojí druhá největší stavba na trati - kombinovaný (kamenný a příhradový) most.

foto5.jpg(20 kb)

Václavice

Odbočná stanice pro spojku do Starkoče, po které jezdí mimo jiné i sunuté vlaky.

foto26.JPG(27 kb)

Náchod

Náchod je nácestná stanice ležící v údolí řeky Metuje s překrásným zámkem, nedaleko je i známá pevnost Dobrošov.

Jsou zde prováděny místní řadící práce a postrková služba pro vlaky od Meziměstí. Také tu sídlí strojová stanice DKV jednotky Meziměstí.

foto24.JPG(19 kb)

Police nad Metují

Police nad Metují je nácestnou stanicí odkud železnice získává charakter "horské trati" . Je zde postaven 292 metrů dlouhý dvoukolejný tunel (největší stavba trati).

foto6.jpg(35 kb)

Teplice nad Metují

Teplice nad Metují je odbočná stanice pro krásnou turistickou trať do Adršpachu a Trutnova. Bezprostředně vedle stanice, za odbočením trati je postaven v oblouku jednokolejný tunel. Stanice je zařazena do systému "TERMIN CARGO" pro nákladní vlaky Nex vozící přednostní zátěž. Je zde nakládána velmi kvalitní balená pitná voda.
Meziměstí

foto21.JPG(18 kb)

Stanice Meziměstí je pohraniční přechodovou stanicí do Polska. Jde o nejseverněji položenou stanici na trati. Může se pochlubit několika zajímavostmi :
Stanice Meziměstí je důležitým železničním uzlem jak v přepravě osobní tak i nákladní. Probíhá zde celní a pasové odbavení cestujících i zboží. Řadí se zde jak nákladní vlaky do Polska, tak i po území naší republiky. Stanice je zařazena do systému "TERMIN CARGO" pro nákladní vlaky Nex vozící přednostní zátěž.

foto14.jpg(19 kb)

Broumov

Stanice leží v Broumovské kotlině na řece Stěnavě a je východiskem turistických cest do hor a skalních stěn. Je zde poslední obsazená dopravna trati, vlaky do Otovic i zpět řídí pouze tento výpravčí (nejedná se však o trať D3).
Otovice

V současné době koncová zastávka pro motorové osobní vlaky v úseku Meziměstí - Otovice. Dříve se jednalo o pohraniční stanici na dnes již zrušené trati do Střední Stěnavy.

Stránky sestavili a připravili : Jan Váňa a Petr David

Své připomínky, doplňky, názory prosím pište na

Mail4.GIF chbr@seznam.cz

Poděkování :
Na stránkách jsou použity fotografie Národního technického muzea v Praze, materiály ze soukromých sbírek (Jiří Ressl, Petr David,...), informace z knihy Luboše Čermáka : Stopy - fakta - Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech díl 1. a 2.

Všem jmenovaným i nejmenovaným velice děkujeme !!!

Jan Váňa a Petr David